Wat is Scouting?

Scouting staat voor uitdaging! Wij bieden leuke en spannende activiteiten waarmee meiden en jongens worden uitgedaagd zich persoonlijk te ontwikkelen.

Als je lid wordt bij onze Scoutinggroep, ga je naar de wekelijkse opkomsten, kun je mee op weekend- en zomerkampen en deelnemen aan allerlei lokale, landelijke of internationale evenementen. Onze leden maken niet alleen vrienden voor het leven, maar groeien in hun persoonlijke ontwikkeling. Onze activiteiten zijn veel buiten in de natuur en op het water.

Wij zijn een waterscoutinggroep. Dit houdt in dat onze activiteiten voornamelijk op en rond het water plaatsvinden. Binnen een Scoutinggroep zijn er verschillende speltakken waarin kinderen en jongeren uit één leeftijdsgroep hun spel spelen. De leeftijdsgroepen zijn 7-11 jaar, 11-16 jaar, 16-18 jaar en 18-21 jaar. Ouder dan 21 jaar? Ook dan bieden we een uitdaging! Ga aan de slag als vrijwilliger of blijf betrokken als vriend van de groep. Scouting biedt haar (jeugd-)leden, ongeacht culturele achtergrond, afkomst, geloof, beperking of politieke overtuiging, een veilige en leerzame speelomgeving. Scouting Nederland is de grootste jeugd- en jongerenorganisatie van Nederland met meer dan 110.000 leden. De jeugdleden en vrijwilligers zijn verdeeld over meer dan 1.000 Scoutinggroepen. De doelen van het Scoutingspel worden verwoord in de spelvisie SCOUTS.

Facts & Figures over Scouting

• Scouting Nederland is de grootste jeugd- en jongerenorganisatie van Nederland met meer dan 110.000 leden.
  • Wereldwijd zijn ruim 50 miljoen meiden en jongens lid.
  • Er zijn meer dan 1.000 Scoutinggroepen in heel Nederland.
  • In 90% van alle gemeenten zijn één of meer Scoutinggroepen actief.
  • 75% van de vrijwilligers is jonger dan 25 jaar.
  • 25% van de Scoutingvrijwilligers is ook vrijwilliger bij een andere organisatie.
  • Scouting heeft ruim 20 Label- en kampeerterreinen voor scouts en niet-scouts op de mooiste plekjes van Nederland.
  • Koningin Máxima is beschermvrouwe van Scouting Nederland.

Bij Scouting in Nederland spelen meiden en jongens samen en daarom is de vereniging zowel lid van de wereldbond voor meiden en jongens – World Organisation of the Scout Movement (WOSM) – als van de aparte wereldbond voor meiden – World Association for Girl Guides and Girl Scouts (WAGGGS).

Foto Scouting Nederland
Foto: Scouting Nederland

Koningin Maxima is sinds 2015 beschermvrouwe van Scouting Nederland. Haar betrokkenheid bij de organisatie is niet alleen vanwege haar positie als koningin, maar ook vanwege haar eigen ervaringen als lid van de scouting in haar jeugd. Als beschermvrouwe zet zij zich in voor het belang van scouting en haar rol in het stimuleren van persoonlijke ontwikkeling en samenwerking bij jongeren. Koningin Maxima ondersteunt daarmee niet alleen de scouts van Nederland, maar laat ook zien dat de scoutingbeweging in Nederland relevant is en een belangrijke bijdrage levert aan de ontwikkeling van jonge mensen.

Foto: Scouting Nederland

Vanaf september 2021 is Professor Dr. Freek Vonk benoemd tot de Chief Scout van Scouting Nederland. Met zijn avontuurlijke en natuurminnende achtergrond past Vonk perfect bij de kernwaarden van Scouting: het ontwikkelen van leiderschapskwaliteiten en zelfvertrouwen bij kinderen en jongeren. Als Chief Scout is hij het gezicht en de belangrijkste ambassadeur die zowel scouts als niet-scouts inspireert om grenzen te verleggen en uitdagende avonturen in de natuur te beleven. Vonk kan als geen ander iedere Nederlander aanmoedigen om op ontdekkingsreis te gaan en zichzelf uit te dagen.