Scouting-wachtschip: Tjalk ‘Res Nova’

Waterscouting Marco Polo Alkmaar is een trotse scoutinggroep die al vele jaren het scouting-wachtschip Tjalk Res Nova mag beheren en varen. Het wachtschip is al ruim 115 jaar oud en heeft als historisch schip vele aanpassingen ondergaan: van een zeilende tjalk tot vrachtvaarder tot een wekelijks verblijf van ruim 70 jeugdscouts.

Ligplaats

Volg de Tjalk

Meestal ligt de Tjalk aan het Voormeer in Alkmaar. In het weekend vaart hij vaak naar Akersloot, zodat de jeugdleden kunnen zeilen op het Alkmaardermeer. En in de zomer gaat hij nog een stukje verder, dan gaan wij op zomerkamp! Volg de Tjalk op reis door Nederland:

Ligplaats scouting alkmaar marco polo
Ligplaats aan het Zeglis – Waterscouts Scouting Marco Polo Alkmaar

Scouting-wachtschepen

Scouting-wachtschepen zijn een belangrijk onderdeel van de waterscoutinggemeenschap. Je kunt hier een lijst vinden van alle scouting-wachtschepen in Nederland. Dit zijn boten die zijn uitgerust met slaap- en kookvoorzieningen en worden gebruikt tijdens scoutingkampen. Ze bieden een unieke en avontuurlijke manier om tijd door te brengen op het water. Vaak is dit het centrale punt van een kamplocatie.

Wachtschepen zijn meestal groot genoeg om groepen scouts te huisvesten. Ze bieden een unieke ervaring die niet kan worden geëvenaard door simpelweg op de kant te kamperen. Scouts leren niet alleen varen met het scouting-wachtschip, maar ook verantwoordelijkheid nemen voor het onderhoud en de veiligheid van de boot. Het op een wachtschip leven is een geweldige manier om de teamgeest en het leiderschap van de scouts te ontwikkelen.

Scouts die tijd doorbrengen op een wachtschip leren ook omgaan met verschillende uitdagingen die gepaard gaan met het leven op het water. Denk hierbij aan de invloed van het weer op de boot en hoe je moet navigeren op het water. Dit draagt bij aan de ontwikkeling van de scoutingvaardigheden van de scouts en vergroot hun zelfredzaamheid.

Wij hechten veel waarde aan ons wachtschip en zorgen ervoor dat ze goed onderhouden wordt. Het is dan ook een belangrijke investering voor de groep en kan lang meegaan als er goed voor gezorgd wordt.