Marco Polo Alkmaar

Marco Polo is de enige echte waterscoutinggroep van Alkmaar. Jongens en meisjes vanaf 7 jaar beleven ieder weekend een spannend programma. In de zomer zeilen wij op het Alkmaardermeer, roeien wij in de grachten van Alkmaar en kanoën wij door Koedijk. In de winter gaan de boten het water uit en zorgen wij met z’n allen dat ze weer klaar zijn voor het vaarseizoen.

Historie waterscouting in Alkmaar

De waterscoutinggroep Marco Polo Alkmaar is opgericht op 26 september 1964. De groep begon destijds met zes leden en gebruikte een buurthuis aan de Stalpaertstraat in Alkmaar als basis voor de opkomsten. Vanuit hier konden zij varen in een geleende kano en een klein zeilbootje. In 1968 werd voor een symbolisch bedrag de ruim 23 meter lange tjalk Res Nova gekocht. De in 1899 te water gelaten tjalk heeft al vele aanpassingen ondergaan en is al vroeg omgebouwd van zeilschip tot vrachtschip. Vanaf 1968 dient het als wachtschip voor de zeeverkenners uit Alkmaar. De groep is later uitgebreid met een speltak voor watergidsen, wilde vaart en stam.
Om ook in de winter een geschikte plaats te hebben om opkomsten te organiseren en het onderhoud aan de lelievletten te doen, is in 1981 de botenloods “‘t Landvast” gebouwd. Deze botenloods bevindt zich aan het Zeglis in Alkmaar. Hier binnen is ruimte om de vijf lelievletten en de motorboot in de winter te stallen.

Foto genomen tijdens het allereerste zeeverkennersweekend in 1964.

Opkomsten

De opkomsten vinden plaats op verschillende locaties:

1. Speeltuin De Jeugdhoek in Koedijk voor de Dolfijnen, de jongste leden van de groep. Deze locatie is geschikt om te spelen en kanoën.
  2. Voormeer in Alkmaar. Dit is de vaste ligplaats van het wachtschip van de Marco Polo, vanuit hier kunnen de scouts roeien door de grachten van Alkmaar.
  3. Botenloods aan het Zeglis. In de botenloods doen de scouts in de winter het onderhoud van de boten.
  4. Alkmaardermeer. Het Alkmaardermeer is zeer geschikt om zeilopkomsten te organiseren.

De tijden van de opkomsten zijn de vinden op de pagina over speltakken.

Weekenden

Iedere speltak gaat in het voor- en najaar een weekend naar het Alkmaardermeer. Het wachtschip ‘Resnova’ en de lelievletten worden naar het meer gevaren, waar de jeugdleden het weekend doorbrengen. Tijdens dit weekend wordt er veel gezeild is staat gezelligheid en plezier vooraan!

Zomerkampen

Naast de weekenden, gaan alle speltakken in de zomer op kamp. Voor het zomerkamp wordt Alkmaar verlaten en wordt de vloot verplaatst naar een van de grote meren van Nederland. Hier hebben de jeugdleden een heerlijke vakantie met een georganiseerd programma.