Botenloods: ‘Het Landvast’

Aan het eind van het vaarseizoen worden de lelievletten het water uitgehaald en in de botenloods Het Landvast gerold. De lelievletten blijven de hele winter in de loods liggen. De zeeverkenners, watergidsen, wilde vaart en stam zorgen dan voor het onderhoud van de vletten en de motorsloep. Op deze manier beseft iedereen hoe belangrijk het is om in de zomer goed met het materiaal om te gaan. Als eerst moeten de boten natuurlijk goed schoongemaakt en geschuurd worden. Daarna krijgen de boten weer een mooi nieuw laagje verf. De wilde vaart leeft zich ieder jaar weer helemaal uit op de ‘rode’ vlet, deze krijgt van top tot teen ludieke afbeeldingen over een bepaald thema.

De binnenkant van de botenloods

Afbeelding 2 van 2

In het maart komen de vletten weer de loods uit. Met het jaarlijkse Captains Diner wordt vervolgens het vaarseizoen feestelijk geopend!

Locatie van de botenloods Het Landvast

Botenloods bij scouting

Een botenloods is een essentieel onderdeel voor onze waterscoutinggroep. Het biedt een veilige opslagplaats voor alle boten en materialen die nodig zijn voor het zeilen, kanoën en roeien. Dit omvat niet alleen de boten zelf, maar ook peddels, zeilen, reddingsvesten en andere veiligheidsuitrusting. Het zorgt ervoor dat de boten goed onderhouden en beschermd worden tegen weersinvloeden en vandalisme, zodat ze in goede staat blijven voor onze scoutingactiviteiten in het vaarseizoen.

Een botenloods biedt ook de mogelijkheid om reparaties en onderhoud aan boten uit te voeren. Dit stelt ons in staat om de boten in goede conditie te houden en te zorgen voor een veilige en betrouwbare ervaring op het water. Scouts worden betrokken bij het onderhoud en de reparatie van boten, waardoor ze vaardigheden leren en verantwoordelijkheid nemen voor hun uitrusting.